Mooi die purpose! Goed die visie! En zo draag je die uit.

Steeds meer B2B-organisaties maken de transitie naar een purpose-gedreven organisatie, hiermee wordt een hoger maatschappelijk doel nagestreefd. Misschien zet jouw organisatie zich ook in voor mens, milieu of maatschappij. Een goede stap!

Wat je als marketing -of communicatiespecialist zal merken is dat je met marketing óók een transitie doormaakt. Het zal minder gaan over je product, en steeds méér over de achterliggende gedachte, de visie van jouw organisatie.

Op basis van de markt, trends, ontwikkelingen en doelgroepen ontwikkel je een marketingstrategie waarmee je je organisatie maatschappelijk relevant in de markt zet. Je product zal misschien niet zo sterk verschillen, maar jouw visie op onderwerpen als duurzaamheid en inclusiviteit wél. Dit maakt jouw bedrijf onderscheidend van andere bedrijven.

Daarbij is het hebben van sterke een visie en een opinie belangrijk. Hiermee neem je het voortouw, waarmee je anderen bij de hand neemt. Je geeft richting. En natuurlijk ga je over deze onderwerpen in dialoog.

Dat kun je niet als merk doen, of als marketingafdeling. Dat doe je als mens.

Daarom is het essentieel om een brug te slaan tussen marketing en ‘de business’. Want daar zitten de mensen die mídden in de materie staan. Leiders, met hun eigen netwerk, hun eigen publiek en een flinke dosis geloofwaardigheid. En bovenal expertise op hun vakgebied en hun eigen visie op de relevante thema’s voor jouw publiek.

De transitie die marketing doormaakt, is het verleggen van de focus naar de mensen in de business. Hen helpen met het krachtiger maken van hun unieke verhaal. En hen in staat stellen hun visie helder te krijgen en deze keer op keer uit te dragen. Soms zelfstandig, soms met ondersteuning van het marketingteam.

Als je dat doet, dan breng je anderen in beweging.

Stéphan Lam

Deze blogpost is geschreven door Stéphan Lam van People Centered Growth. Wil je eens verder praten over dit onderwerp? Neem gerust contact met hem op.